onsdags funderingar

hur kommer det sig att studiedagar alltid lyckas hamna på de dagar då man har de minst tråkiga lektionerna eller som i mitt fall ändå är ledig? från den ena saken till den andra, nu finally är mitt projektarbete redovisat och klart det är bara det allra sista finliret som ska fixas till. finns det en mer befriande känsla än vetskapen om att du fått ett arbete du hållt på med ett års tid helt avklarat? nu i efterhand ångrar jag inte en sekund att jag valde att fördjupa mig i det valda ämnet, trots att många under hela året suckat åt att jag enbart haft ett teoretiskt arbete som slutade på betydligt fler sidor än vad jag velat från början är jag så glad att jag gjorde det. kunskap och diskussion om frågor som berör i princip hela samhället är även om det varit segt emellanåt så oerhört givande och något man alltid kan ta med sig.

ytterligare tankar väcktes under mina klasskompisars redovisningar den ena om koncentrationsläger och nazism. min fundering över det är hur sanslöst maktlös man som människa är ibland (tillägg att utspelningen för dryga 60 år sedan inte på långa vägar hade samma mediaspridning som vi har idag) situationen att det kommer hem soldater med vapen som säger till dig att lämna ditt hem och att de säljer en bit mark till dig någon annanstans dit du ska flytta. det är bara snabbt att plocka ihop sina viktigaste ägodelar och bege sig, för att sedan transporteras i ett trångt tåg i ungefrä tio dagar utan mat och få stiga ur på ett koncentrationsläger där du skiljs från din familj. VAD gör man åt situationen? soldater håller järnkoll och patrullerar, det är ju inte som vilda västern precis att man leker lucky luke direkt. det är rätt sanslöst vilka medel och metoder vi människor faktiskt kan och har använt mot varandra.

det sista vad gällande sötningsmedel och e-nummer. sötningsmedlet aspartam är vanligare än vad vi tror och något jag verkligen inte skulle rekommendera att man överkonsumerar. grejen med coca cola light och zero har irriterat mig länge nu, okej jag är heller ingen älskare av varken läsk eller cola. MEN i höstas skulle vi på skoj göra ett "experiment" med coca cola och mentos, i beskrivningen (något år gammal beskrivning) stod det coca cola light. syftet med försöket är att man slänger i flera mentos i colan och det bubblar och skvätter (testa hemma men INTE inomhus). problemet när vi försökte var att inget hände, när vi läser närmare på innehållsförteckningen så visar det sig att de ersatt aspartamet med suckralos i coca cola light och istället använder sig av aspartam i den då nyare coca cola zero som försöket funkar galant med. jag får inte ihop detta, menas det att zero är den gamla light läsken? vad är då vitsen med att "framställa" en ny sort om man ändå behåller sötningsmedlet och byter ut det i den gamla läsken?

Kommentarer
Postat av: Anonym

tack så mkt gumman ! det va kul att ni kom så söta :D .puss


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback